Tillgänglighetsredogörelse
Denna tillgänglighetsredogörelsen gäller tjänsten www.vrresa.se och VR Resa-appen. Webbplatsen och mobilappen är stort förenlig med krav i lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Detta tillgänglighetsutlåtande har upprättats den 21 maj 2025.
Tillgängligheten har granskats av en utomstående expertorganisation.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från pts.se men upplever att du på grund av tillgänglighetsbrister hindras från att ta del av innehållet kan du kontakta vår kundservice. Du kan även kontakta oss via e-post på: kundservice@vrresa.se.
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta vår kundservice så att vi får veta att problemet finns.
Kontakta tillsynsmyndigheten
Om du är inte nöjd med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet eller hur vi hanterar ditt ärende, så kan du kontakta Konsumentverket.
Teknisk information om webbplatsens och mobilappens tillgänglighet
- Huvudmenyns innehåll är läsbar med hjälpmedel även när menyn är stängd. Om man använder hjälpmedel eller tangentbord måste man gå igenom alla länkar i menyn för att nå huvudinnehållet. (WCAG 2.4.3, 1.3.1)
- Det finns många länkar som har identiska länktexter (”Läs mer”) men som leder till olika sidor. (WCAG 2.4.4)
- Några länkar öppnas i ett nytt fönster, men det har inte indikerats i länktexten. (WCAG 2.4.4)
- Visuell information om sätena på platskartan är inte tillgänglig för hjälpmedel. (WCAG 1.3.1)
- Länktexter på språklänkar är otydliga. (WCAG 2.4.4)
- Vissa interaktiva element saknar ett tillgänglig namn för hjälpmedel. (WCAG 4.1.2)
- Pendlarkort-sidan saknar en nivå-1 rubrik. (WCAG 1.3.1)
- Beställ-knappar vid förbeställning för mat har otydliga namn. (WCAG 1.3.1)
- Steg i köpprocessen indikeras bara visuellt, och informationen är inte tillgänglig för hjälpmedel. (WCAG 1.3.1)
- Obligatoriska fält har inte markerats tydligt vid grupp- eller svitförfrågan. (WCAG 3.3.2)
- Tabellen om vad som ingår i pendlarkortet är inte tillgänglig för hjälpmedel. (WCAG 1.3.1)
- Flikar på första sidan har inte märkts upp ordentligt. (WGAG 4.1.2)
- Rubriknivåer på Barn, ungdom, student och senior -sidan är inte i enlighet med innehållens struktur. (WCAG 1.3.1)
- Betalningsformeln presenteras för hjälpmedel efter betalningsprocessen har slutförts och den är visuellt dold. (WCAG 1.3.1)
- Det är inte möjligt att byta land/region vid betalning med en skärmläsare. (WCAG 3.2.2)
- Textfält i chatten har för låg kontrast mot bakgrunden. (WCAG 1.4.11)
- Text på foton på första sidan, vit text på ljusgrön bakgrund och dagsnamn i kalendern inte har tillräcklig kontrast. (WCAG 1.4.3)
- Flera av knappar med ikoner inte har tillräcklig kontrast. (WCAG 1.4.11)
- Alla rubriker på Vanliga frågor och svar -sidan har inte markerats som rubriker. (WCAG 1.3.1)
- Rubriker i sidfoten är fokuserbara med tangentbord, trots att de har ingen funktionalitet. (WCAG 2.4.3)
- Fokus är inte synlig i flikarna på första sidan. (WCAG 2.4.7)
- Biljetterna kan inte köpas med tangentbord, eftersom det inte är möjligt att välja datum eller tåg. (WCAG 2.1.1)
- Det finns flera problem i PDF-kvittona: till exempel struktur och rubriker saknas och läsordningen gör det svårt att förstå innehållet. (WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.2, 3.1.1, 4.1.2)
- Sökfältet på kundservice-sidan fungerar inte ordentligt med hjälpmedel och tangentbord. (WCAG 4.1.2)
- VR Resa -appen fungerar bara i stående skärmläge. Innehållet anpassas inte när man vrider skärmen. (WCAG 1.3.4 Orientering)
- VR Resa -appen har inte tillräcklig kontrast mellan text och bakgrunden i huvudmenyn. Den aktiva knappen indikeras bara med färg. (WCAG 1.4.3, 1.4.1)